Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color
×

هشدار

کپی انجام نشد: /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/development/js/admin.scripts.js به /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/js/admin.scripts.js
کپی انجام نشد: /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/development/js/admin.profile.js به /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/js/admin.profile.js

 واقعا ممنون از تصمیم گیری کسانی که معافیت مالیات حقوق سال 96 را ماهانه 2 میلیون تومان مصوب كردند ، دستشان درد نکند .  اما این دلیل نمی‌شود موقع ارسال لیست مالیات به موارد زیر توجه نکنیم :

1-   اطلاعات الزامی را که در نرم‌افزار با " *" مشخص شده‌اند اول جمع‌آوری کنید ، سپس با تمرکز و حواس جمع آنها را وارد کنید .

2-   تاریخ آغاز به کار را (مشابه لیست بیمه خود) و تاریخ ترک کار را به تاریخ اخراج فرد وارد کنید  .

3-   در خلاصه لیست ، منظور از تاریخ روزنامه ، تاریخ انجام ثبت هزینه حقوق در دفاتر قانونی شرکت است . این تاریخ معمولا پایان ماه مربوطه است (برای مثال 31/6/96) نه تاریخ دفتر اندیکاتور که شما گزارش را ارسال می نمایید !

4-   پیش از ارسال گزارش ، حقوق پرسنل و مالیات متعلقه را از سیستم مالیات حقوق تبدیل به اکسل کنید و با لیست بیمه و سند حسابداری مطابقت دهید .

5-   یادتان باشد بر اساس بخشنامه مالیات حقوق 96 ، تا 5 برابر مازاد بر مبلغِ معافیتِ حقوق ، نرخ مالیت 10 درصد و مازاد بر این مبلغ (معافیت سال + 5 برابر معافیت سال) این مالیات با نرخ 20 درصد محاسبه می‌شود .

6-   عيدي و سنوات و مرخصي را به صورت جداگانه و در قسمت‌هاي مربوطه وارد نماييد . البته با وجود اعمال اين مبالغ در قيمت‌هاي مشخص، ما در قسمت جمع مزايا كل حقوق و مزاياي ماه را مجدد وارد مي‌كنیم ، تا خيالمان جهت ارسال جمع مزايا راحت باشد .

7-   ماده 91 ق.م.م  در خصوص "درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است " را به خوبی مطالعه نماييد . بيمه تكميلي و  2/7 بيمه سهم كارگر قابل احتساب در معافيت ماليات حقوق هر ماه مي‌باشد . این عددها را از دست ندهید .

8-   در صورت اصلاح لیست در سامانه ، لیست قبلی حذف می‌گردد .

9-   اگر می‌خواهید امکان پرداخت از خودپرداز یا بصورت اینترنتی را داشته باشید ، در هنگام صدور قبض به گزينه "صدور شناسه پرداخت" توجه نماييد . سيستم به صورت پيش فرض بر روي گزينه عدم صدور شناسه پرداخت تنظيم شده است .

10-    با توجه به سيستم فعلي معمولا در موقع صدور قبض با مشكل مواجه خواهيد شد ! دقت کنید که پس از مشاهده گزارش خطا مجددآ قبض صادر نکنید .  برای اینکار دوباره  به قسمت "صدور قبض" مراجعه و در صورت مشاهده گزینه قبض / و ابطال قبض (بالاي صفحه) كه نشان‌ می‌دهد قبض برای شما صادر شده ، مجددا قسمت مشاهده قبض را كليك نماييد .

11-    چرا باید ارسال ليست را به روزهاي پاياني ماه موكول كنيد ؟  اما اگر به هر دلیلی به روز آخر کشیده شد و گزارشاتمان در سیستم پردازش نشد چکارکنیم ؟ طبق تجارب قبلي‌ما تاييد نهايي فايل را بزنید و به اميد اين باشيد كه گزارش ، تاييد و ارسال ‌شود و شماره دبيرخانه به تاريخ صحيح اخذ شود . پيش از تاييد نهايي دقت كنيد  تك‌تك فايل‌ها (از قسمت فايل‌هاي ارسالي) پردازش شده باشد .

12-    در صورت بروز مشکل در نرم افزار آفلاینِ لیست حقوق ، می‌توانید با کپی لیست از ماه قبل و انجام اصلاحات ، لیست خود را به صورت آنلاین ویرایش و ارسال نمایید .

13-    "جمع خالص مالیات متعلّقه ماه جاری" و "مالیات متعلّقه حقوق و دستمزد مستمر نقدی ، درآمدها ومزایای غیرنقدی ، پرداخت های غیرمستمر نقدی و غیرنقدی ، عیدی ومزایا ، بازخرید مرخصی وسنوات ماه جاری" در قسمت محاسبه مالیات متعلقه پس از اعمال بخشودگی مالیاتی در مرحله 3 برای هر فرد قابل مشاهده است . این دو قسمت را حتما تکمیل نمایید .

14-    ما معمولا قسمت "حقوق و دستمزد مستمر نقدی مشمول مالیات ماه جاری " را که در شیت حقوق و مزایای مستمر نقدی قابل رویت هست تکمیل می‌کنیم ، این موضوع باعث می‌شود در خلاصه لیست ، جمع حقوق و مزایای نقدی مشمول مالیات صحيح وارد شده و محاسبه مالیات قابل کنترل باشد . با وجود الزامی نبودن تکمیل این بخش ، این موضوع را به شما هم پیشنهاد می‌کنیم.

15-    نحوه پرداخت را در خلاصه لیست به نحو صحیح انتخاب کنید . در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی مثل عدم پذیرش تاریخ صحیح دفتر روزنامه و یا پردازش نشدن فایل برایتان پیش بیاید .

16-    لیست‌مان طولانی شد ، نه ! اما بگذارید 2 نکته را هم بگوییم  : تا زمانی که شماره و تاریخ ثبت دبیرخانه اداره امور مالیاتی اخذ نشده باشد ليست شما ارسال نشده است . پس لطفا به این موضوع توجه بفرمایید .

17-     با همه اینها ، در صورتيكه موفق به ارسال ليست ماليات حقوق نشديم چکار کنیم ؟ به منظور برخورداري از 80 % بخشودگي جرائم عدم ارائه ليست ، موضوع ماده 197 ق.م.م ، بر اساس بخشنامه 64420/14253/4/30 مورخ 29/12/78  قبل از صدور برگ مطالبه مالیات ، ليست خود را ارائه و ماليات را پرداخت کنید  .

حالا که لیست‌تان را ارسال کردید ، می‌توانید یک نفس راحت بکشید . لطفا دیگر بعد از ارسال به هیچ یک از مواردی که در بالا گفتیم فکر نکنید .

همین الان از پشت میزتان بلند شوید و چند قدم به طرف آبدارخانه بروید ! دو لیوان چای بریزید ، یک لیوان برای خودتان و یک لیوان برای همکارتان .

 

وقتی می‌توانید از حسابداری لذت ببرید که به روحیه و سلامتی خودتان هم توجه کنید .

 

 

دیدگاه‌ها   

0 #1 مریم 1397-02-30 08:51
با سلام
اگر در قسمت خلاصه لیست فقط مبلغ مالیات را وارد کنیم و قسمت جمع حقوق و مزایای نقدی/ غیر نقدی و جمع حقوق و مزایای نقدی/ غیر نقدی مشمول مالیات را صفر رد کرده باشیم و مالیات را هم پرداخت کنیم آیا بعدا مشکلی پیش می آید چه از نظر نوشتن در دفاتر و چه وب سایت مالیات؟؟؟
ممنون میشم زودتر مرا راهنمایی کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه