Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color
×

هشدار

کپی انجام نشد: /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/development/js/admin.scripts.js به /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/js/admin.scripts.js
کپی انجام نشد: /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/development/js/admin.profile.js به /home/dodota4ta/public_html/plugins/system/zo2/framework/assets/zo2/js/admin.profile.js

برخی از شرکت ها از نرم افزار های حقوق و دستمزدی استفاده می‌کنند که امکان اخذ فایل های لیست بیمه و مالیات را برای شرکت به راحتی فراهم می‌نماید ، اما برخی شرکتهای دیگر از *نرم افزار listDisk  جهت تهیه فایل بیمه استفاده می‌نمایند .

 کارکردن با این نرم‌افزار نیاز به داشتن اطلاعات مهمی است که در صورت عدم رعایت آن ، شرکت مشمول جریمه‌های مختلفی می‌شود و مسلما تهیه کننده فایل مسئول این اتفاق ناخوشایند است. بسیاری از حسابداران مشتاق یادگیری بارها دراین باره از ما سئوالاتی پرسیده‌اند ، این بود که لازم دانستیم بصورت خلاصه موارد مورد لزوم را (البته در حد سواد خودمان) با شما مرور نمائیم . مسلما این متن جایگزین " راهنمای نصب نرم افزار ارسال لیست حق بیمه " و  یا  " دستورالعمل تولید فایلهای لیست حق بیمه کارفرمایان "  که در سایت تامین‌اجتماعی قرار دارد نخواهد بود !

1- به تاریخ‌های ترک‌کار و شرع به‌کار توجه ویژه داشته داشته باشید :

 

2- به اعدادی که در قسمت حقوق ثابت فرد (حقوق روزانه مشمول > حقوق و  دستمزد ماهانه مشمول) وارد می کنید توجه کنید .  سایر حقوق و مزایای فرد را در قسمت وارد نکنید . چرا ؟ چون سازمان به صورت سالانه افزایش حقوق افراد را کنترل نموده ( مقایسه حقوق بهمن سال قبل با سال بعد)  و در صورت عدم رعایت افزایش حقوق به حقوق ثابت مابه التفاوت حق بیمه را مطالبه می نماید .

3- شرکت‌هایی که دارای چند کد کارگاه می‌باشند و به شعبه های  مختلف  تامین اجتماعی لیست ارسال می‌نمایند باید برای نقل‌و‌ انتقال پرسنل ، فرد را در شعبه تامین‌اجتماعی جدید ثبت نام کنند . در غیراین‌صورت امکان ارسال لیست  برای فرد را نخواهند داشت.

4- برای تطبیق لیست های بیمه با لیست مالیات ، کل حقوق فرد را در قسمت  " جمع دستمزد و مزایای ماهانه مشمول و غیر مشمول" وارد نموده و عنوان شغلی فرد را با عنوان درج شده در نرم‌افزار اداره امور‌مالیاتی تطبیق دهید . این نکته را هم اضافه کنیم که نوشتن عنوان شغلی در این گزارشات الزامی است .

5- بیمه بیکاری به اعضای هیات مدیره شرکت که سهامدار می باشند تعلق نمی‌گیرد ، پس در خصوص 3% بیمه بیکاری این افراد تصمیم‌گیری نمایید.

6- با توجه به حجم کارتان برنامه‌ریزی کنید تا زمان مناسب جهت ارسال لیست  بیمه و پرداخت مبلغ را داشته باشید . به این شکل بیشترین فاصله را از جرائم احتمالی عدم ارسال و پرداخت حق بیمه خواهید داشت . لطفا در این خصوص به فرمایشات دیگران که می‌گویند : " روز آخر را به ارسال لیست بیمه اختصاص بده ! " توجه نکنید .

7- اگر حسابدار شرکت‌های پیمانکاری هستید ، دقت کنید که بیمه اعضای  هیات مدیره خود را در لیست پیمان‌ها ارسال ننمایید . در صورت مشاهده این موارد توسط سازمان ، وجه آن دوباره از شرکت اخذ می‌گردد .

توجه : البته شاید با نامه کارفرما و عنوان مدیر پروژه برای سمت این افراد امکان  انجام این مهم فراهم گردد .

8- مزایای انگیزشی که از سال 1393 باید به عنوان مزایا به فرد پرداخت گردد را  در لیست ، به عنوان "مزایای ماهانه مشمول (مستمر)" اعمال نمایید .

9- 3% بیمه بیکاری در لیست را حتما کنترل کنید ، چون ممکن است  محاسباتش  صحیح وارد نشده باشد و سیستم امکان اصلاح و اعلام ایراد در این خصوص را ندارد .

10- در صورت تغییر شعبه تامین اجتماعی شرکت ، دقت کنید که موظف‌اید  مجددا تمامی افراد را در حوزه جدید ثبت نام نمایید .

11- دقت کنید تا برای تمام پرسنل لیست بیمه ارسال شود در این خصوص  مغایرتِ ( تعدادی یا ریالی) پرسنل در لیست حقوق و لیست بیمه را مشخص و در خصوص دلایل مغایرت خود را متقاعد نمایید .

12- نکته کلیدی  دوازدهم  اینکه ؛ اگر مهندس مشاور دارای گرید  نیستید  شرکتتان  باید برای هر یک از محل‌های جغرافیایی که پرسنل‌اش در آنها فعالیت دارند یک کد کارگاه اخذ نماید .

 

و در آخر مطالعه و پیگیری قوانین مربوطه را در برنامه کاری‌تان بگنجانید و برای به‌روزآوری دانسته‌هایتان منابع مفید پیدا کنید . اطلاعات خود را به  روز و راهکارهای مناسب جهت اجرای قوانین مشخص نمایید . موفق باشید .

*نرم افزار listDisk  را می‌توانید از اینجا دانلود کنید

نوشتن دیدگاه