یکی از چالشهای حسابداری این است که انتظارات برحق مدیران برای صحیح بودن طلب – بدهی ها را برآورده نماید. در نگاه اول این چالش ساده به نظر میرسد ، اما تقریبا حسابداری نیست که هنگام چک کردن حسابهای خود با یکی از طرف حسابها با اطلاعات جدید و غیر منتظره مواجه نشود . احتمالا اگر بدانید اطلاع رسانی دقیق رویدادهای مالی و گپ و گفتهایتان با حسابداری چقدر میتواند شرایط را بهبود دهد ، شاید حسابداری که در همه کارها سرک میکشد را به انواع دیگر حسابدارها ترجیح دهید .
6 نکته زیر میتواند برای مواجه شدن با این چالش به ما کمک کند :
1- از حسابدارتان بخواهید برای اطلاعاتی که مورد نیاز است ، چک لیست تهیه کند و در اختیار واحدها قرار دهد. از مسئول هر واحد نیز در خواست کنید اطلاعات را کاملا تکمیل کند ، بعد به حسابداری ارائه نماید .
2- توافقنامهها و قراردادهایتان را بدون اطلاع واحد مالی نهایی نکنید . بهتر است واحد مالی را در جریان تمام امور قرار دهید . اگر درحال فعالیت مشارکتی هستید ، یادتان باشد حسابداریِ مشارکتهای خاص در برخی موارد نیاز به شخصیت مستقلی دارد که مسلما در یک تراز حسابداری نمیگنجد .
3- مکتوب حرف بزنید ! منظور این است که وقتی در حال معامله با طرف مقابل هستید ، در مورد تحویل کالا ، تعیین نرخ ، زمان بندی دریافت - پرداخت ، و بخصوص واریز وجه ، سیستم کسب و کار شما باید مستندات مکتوب داشته باشد و این مستندات به موقع تحویل واحد مالی گردد . برای مثال تاییدیه انبارِ خودمان برای تحویل کالا به مشتری ، مدرک محکمه پسندی برای دفاع از حق و حقوق ما محسوب نمیشود .
4- برای همه رویدادهای مالیتان فرمهای مشخص تهیه کنید ، در موارد استثنا که فرم مکتوب وجود ندارد ، از صورتجلسهای که یکی از امضاء کنندگان آن ، واحد مالی شماست استفاده کنید .
5- حسابداری باید بجای ثبت مستقیم درآمد و هزینه از محل " نقد و بانک" برای هرکدام از اشخاص و شرکتهایی که با آنها ارتباط مالی دارید یک حساب شخصی ایجاد کند . ضمنا تا جایی که ممکن است از ایجاد حسابهای عجیب ، با طرف حسابهای سایر ، و یا تکراری پرهیز کند . در غیر اینصورت تصویر شفافی از گردش حسابها بدست نمیآید .
6- اگر میخواهید گزارشات مناسبی داشته باشید ، واحد حسابداری باید طبقه بندی (کدینگ) حسابهایش به نحوی باشد که دیگران ترازی که تنظیم کرده است را بفهمند . حسابداری زبان نوشتن رویدادهای مالی است ، بنابراین اگر حسابدار فقط خودش از ترازاش سر در بیاورد ، مانند این است که به زبان و لهجهای حرف بزند که فهمیدناش برای سایرین سخت و گاهی غیر ممکن است . برای حل این مشکل و سایر چالشهایی که واحد مالی با آنها مواجه است ، از یک مدیر مالی ، یا مشاور مالی بخواهید وظیفه نظارت بر فرایندهای درجریان کسب و کار شما و رعایت الزامات قانونی واحد مالیتان را برعهده بگیرد .
چک لیست نمونه پیشنهادی برای حداقل اطلاعاتی که بابت خرید و فروش لازم است
اطلاعات مورد نیار در خصوص ثبت خرید کالا |
اطلاعات مورد نیار در خصوص ثبت فروش کالا |
||||
ردیف |
شرح مستندات |
تاریخ / رسید تحویل به واحد حسابداری |
ردیف |
شرح مستندات |
تاریخ / رسید تحویل به واحد حسابداری |
1 |
رسید تحویل کالا به انبار و تایید کیفیت کالا |
|
1 |
رسید تحویل کالا به کارفرما |
|
2 |
صورت حساب خرید به همراه مهر و تاریخ و کد اقتصادی / ملی |
|
2 |
صورت حساب رسمی با تایید نرخ فروش از سوی واحد فروش / شامل کد ملی یا اقتصادی خریدار |
|
3 |
گواهی ثبت نام ارزش افزوده بر حسب مورد |
|
3 |
تایید صورت حساب رسمی با از سوی کارفرما |
|
4 |
مدارک مربوط به حمل |
|
4 |
مدارک مربوط به حمل کالا |
|
دوستان ما
آخرین نظرات
-
نان داغ – گزارش داغ
06.10.1399 10:03 -
15+2 نکته ای که بهتر است موقع ارسال لیست مالیات حقوق به آنها توجه کنید
30.08.1399 00:25سلام من مالیات حقوق شرکتمون را برای اولین بار ارسال کردم یک لیست ارسال کردم اصلی تایید کردم بعد متوجه ... -
تسهیلات
15.03.1399 23:49سلام با سپاس از سایت خوبتون بابت مطالب آموزنده ای که در اختیار ما تازه کارها قرار دادند. واقعا ...
ادامه مطلب ..و